8. januar 2013

Bring it on, 2013!

Det er vist på tide jeg for opdateret bloggen lidt...en del vand er i hvert fald løbet gennem åen siden sidst. Det er jo næsten ikke lige til at vide hvor man skal starte og slutte, men nu vil jeg gøre et ihærdigt forsøg på at få stort og småt med (nogenlunde kronologisk) siden august :)
Jeg havde jo sommerferie indtil 1. september og i august stod den primært på arbejde, men jeg fik også lejlighed til at stikke et smut til København, hvor jeg mødtes med Sture (jeg boede ved i Californien), da han var på vej til Sverige for at besøge familien. Det var helt fantastisk at se ham igen! Han var fuldstændig lige så glad, smilende og frisk, som han var da jeg sagde farvel 4 år tidligere, trods den kære herre nu har rundet de 72. Vi havde en dejlige eftermiddag og aften i Tivoli, hvor vi fik opdateret hinanden på livets gang siden 2008. Da vi havde sagt pænt farvel tog jeg hjem til Tina, som jeg også lige fik mulighed for at besøge nu jeg var i staden. Det var skønt at se Sture og jeg håber bestemt ikke der går 4 år før vi ses igen.
I august var jeg også til DHL-stafet med arbejde, hvor jeg fik løbet de 5 km på 29 minutter...det var jeg godt tilfreds med, eftersom det ikke var for meget jeg havde fået trænet inden. Men heldigvis blev det startskuddet for lidt mere løbetræning i tiden efter. Lige inden det var tid til at starte i skole igen, var Far, Mette, Nanna, Signe og jeg er smut i Hobro, for at besøge Farmor. Hun er jo ikke så ung længere, men det er nu heller ikke til at se, at hun i september rundede 96.
Så blev det september og jeg begyndte på kandidaten i folkesundhedsvidenskab, sammen med 80 andre! Det var lidt mærkeligt at være så mange i klassen, når vi tidligere kun havde været 7. Men det var dejligt at komme i gang efter en lang sommerferie. Udover at modtage undervisning havde jeg også fået et job som instructor for udvidet biostatistik (for 5. semester), så det tog også lidt tid ved siden af mine egne lektier. Det var rigtig interessant at prøve, da jeg selv lige fik opfrisket biostatistik og afprøvet mine evner som "lærer".
Den 22. september havde vi afdelingsfest i Bilka og I kan tro jeg havde glædet mig, da jeg ikke havde været i byen siden februar! Men ak, efter 4 timer måtte jeg en tur på skadestuen med en brækket fod :( Der var en stafet til festen, hvor jeg skulle sidde på ryggen af en fyr. Han fik så overbalance og "tabte" mig ind i en betonsøjle! Aldrig har jeg da oplevet en smerte så voldsom...min fod var bare done. Vi troede og håbede vist alle, at det bare var et slag, så den blev løftet op og der kom is på, men nej, det blev ved med at gøre nas. Så klokken 23 kørte en kollega med mig på skadestuen, hvor jeg efter et par timers ventetid og en omgang røntgen kunne konstatere at min højre fod var brækket på ydersiden. Jeg har aldrig haft brækket noget før, så jeg tror ikke helt jeg forstod hvad den søde læge sagde til mig, det var vist først da jeg kom hjem i lejligheden og ikke vidste hvordan jeg skulle komme af tøjet, at det gik op for mig, hvor immobil og "handicappet" man bliver med en brækket fod og krykker. Jeg skulle gå med en mobil-gips-støvle i 5 uger, så det var sandelig noget af en prøvelse, når jeg er vant til at klare mig selv. Så jeg fik besøg af venner og familie der var super søde til at hjælpe mig med indkøb, tøjvask og social hygge. Jeg var dog ude af lejligheden i de 5 uger, blandt andet for at passe min skole, hvor jeg enten fik et lift af Louise eller tog en taxa. Men selvom jeg var yderst begrænset i mine fysiske udfoldelser, så endte jeg alligevel med både en øm skulder og hofte af at hoppe rundt på krykker. Så det var sandelig en glædens dag, da jeg sidst i oktober blev erklæret rask og fuld mobil igen :D
På nær de 5 uger jeg var halt, brugte jeg en del tid på Ventilen i efteråret. I september modtog Marie og jeg en donation på 5.000 kroner, overrakt af selveste HKH Prinsesse Marie! Derudover var jeg et smut i Viborg for at holde oplæg på GK1 for nye frivillige og i november var jeg i Vejle til Kompetence Konference for alle Ventilens dejlige frivillig. I november var jeg også med ude på fire gymnasier (Næstved, Hellerup, Odense og Ikast) i forbindelse med projekt Netwerk, der forsøger at bekæmpe ungdoms-ensomhed på gymnasierne. Det var virkelig spændende at få lov til at være med til sådan et nyt projekt og høre hvordan lærerne (og eleverne) har taget i mod de. Jeg har dog valgt at jeg skal til at trappe lidt ned på aktiviteterne i Ventilen, da jeg synes der er for få blanke sider i kalenderen. Så i september gik jeg af som næstformand og er nu i stedet blevet "vis" tante, der hjælpe i det omfang jeg har tid og lyst, og så har jeg heller ikke længere vagter i mødestedet. Den beslutning er jeg godt tilfreds med og har nydt at få lidt luft, fra det ellers interessante arbejde.
Oktober gik jo som nævnt primært med at humpe rundt på krykker, så der er egentlig ikke så meget at berette om det. Dog fortjener det at blive nævnt, at jeg i oktober fik besøg af Mia, min allerkæreste veninde, fra back-in-the-days in Vrøgum! Vi har ikke set hinanden siden 2008, så det var helt mærkeligt at ses igen. Det var dog herligt at finde ud af, at selvom der er sket meget, vi begge har oplevet en masse og endda bor i hver sit land, så er vi stadig gode gamle Mia og Maja, og venskabet er bestemt bevaret :) 
I november var jeg atter på fulde firspring, så jeg fik arbejdet en masse, både i Bilka og med Ventilen. Derudover var jeg til et show med Anders Matthesen :) Det har jeg sørme længe haft lyst til, så det var fantastisk at jeg endelig fik mulighed for det. Det var super godt og en dejlig aften fyldt med latter og eftertænksomhed i Musikhuset Esbjerg. Og uden man fik set sig om, så stod julen for døren og den årligt tilbagevendende julehygge med beboerforeningen. Det var som altid en dejlig aften på Vandrehjemmet. I år var det dog lidt anderledes, da jeg nu sidder i beboerrepræsentationen og derfor var med til at arrangere det. Ellers var december fyldt med julehygge med familie og venner, der alt sammen ledte frem mod jordens undergang, den 21. december. For at tage ordentlig afsked med jorden, havde vi i Buddhistisk Gruppe valgt at holde vores julefrokost der. Det var endnu en gang en helt fantastisk dejlig aften, men lækker mad og dejlige mennesker. Vi snakkede og hyggede hele aftenen og da jordens undergang ikke kom, valgte vi at tage tarotkortene frem og se hvad fremtiden havde i vente for os. Jeg har aldrig prøvet det før, men fik nogle fantastiske kort, så jeg var helt høj da jeg cyklede hjem...lidt fjollet, men meget sjovt ;)
Den 23. december blev bette Signe 1 år...ja, tiden flyver. Så der var brunch hos Mette og Lars, med alt hvad dertil hører. Det var en dejlig dag og Signe blev fejret med manér, som det sig nu hør og bør, når man bliver 1 år ;) Juleaften fejrede mor og jeg hos Mette og Lars. Det var som altid en dejlig, forholdsvis rolig dag og aften. Den 25. december kørte mor mig til stationen i Esbjerg, hvor jeg hoppede på et tog mod København, hvor jeg skulle på Buddhistisk Julekursus sammen med Marie. Der var foredrag både den 25. og 26. december, så vi havde et spændende program foran os. Vi mødte en masse af de dejlige mennesker vi havde mødt i sommers på Lolland, så det var glædelige gensyn. Den 26. var vi en tur i København Centret, så det var rigtig interessant at se. Da vi var der, var vi også med til Sangha-møde og 4 bryllupper! Om aftenen var der foredrag med Lama Ole om død og genfødsel, sehr gespandt. Den 27. rullede vi atter hjem til fastlandet, hvor jeg havde 4 dages arbejde i Bilka foran mig, inden der blev afholdt nytårsgilde i den 7. himmel. Jeg var igen i år vært for en dejlig aften, med skønne mennesker, Louise, Anders, Thue (Anders' ven), Camilla, Mads og Marie. Vi fik lækker mad, danset og festet til langt ind i 2013.
Ja, så blev det 2013 og hvad byder det år så på? Ja, jeg startede året ud med at fejre dejlige Mettes 30 års fødselsdag, stort tillykke til hende! Hun havde åbnet dørene hele dagen, så der var vel omkring en 50 gæster forbi for at ønske tillykke. Mere end åbent hus bliver det dog ikke til i denne omgang, men til gengæld bliver der et brag af en fest i oktober, når Søster og jeg holder 2x30års fødseldag. Jeg bliver godt nok kun 29 i år, men hey, hvorfor ikke tage forskud på glæderne ;) 
Ellers ser jeg frem til et 2013 fyldt med masser af dejlige oplevelser og skønne mennesker. Jeg har allerede planlagt at Marie og jeg skal på sommertur til Lolland igen i år og derudover ser jeg også frem til et spændende praktikforløb, hos min gode kammerat Ulrik :) Og ja...mon ikke også der dukker en masse andre dejlige og uventede oplevelser op...jeg kan næsten ikke vente med at komme igang med året!